ANNONS

“Teddybjörnen Fredriksson och jakten på silverhåven” blir musikal i en omfattande uppsättning signerad Svärdsjöföreningen Kråkan kultur och teater.
Foto: Johnny Gustavsson

Formar familjemusikal av folkkär Lasse Berghagen-saga

FALUN/SVÄRDSJÖ Svärdsjö och Lasse Berghagen har en lång historia som vårdas ömt av båda parter. Nu utmynnar den i något så mäktigt som en musikal.

Kråkan Kultur och teater sätter ton och dramatik till Berghagens älskade “Teddybjörnen Fredriksson och
jakten på silverhåven”.
– En musikal är en underbar helhet, fastslår manusförfattarinnan och regissören Theresia Holmstedt Jensen.

Premiär för vad som ska formas till familjemusikalen “Teddybjörnen Fredriksson och jakten på silverhåven” är på annandagen 2021. Till dess är det ett bra tag, men så är insatsen i ett projekt som detta också av modell större.
Kråkan Kultur och teater tar med Lars Berghagens goda minne sig an en fri tolkning av hans kärt omhuldade verk från 1998.
– Det hela tog sin början när jag och Lasse sprang på varandra för flera år sedan och ämnet kom på tal, drar sig Theresia till minnes.
– Jag skrev ett synopsis redan 2015, men sedan har livet rullat på och såväl jag som kulturföreningen har pysslat med andra saker.

När framtida ansatser i den med kulturens breda tilltal synnerligen aktiva Svärdsjöföreningen kommer på tal, introducerar sig ånyo det lockande tankegodset för Theresia.
– “Just ja, jag har ju faktiskt fått löfte från Lasse att göra musikal”, återberättar Theresia och konstaterar att det hela kort därefter var i rullning.
Det som nu växer fram, formuleras och fejas på ritbordet ska enligt plan kliva in i fysisk verklighet under mars månad.
Då inleds repetitioner på traditionsstarka kulturforumet Hedenborg i Svärdsjö. Ett etablissemang inte helt olikt en folkpark i spatiös inomhusmiljö.

Och det här är som ovan nämnts inget litet företag.
Totalt räknar Theresia med att inte mindre än 30 personer gör anspråk på scenutrymme.
– Och med kostymörer, scenografer och koreografer handlar det om om totalt 40-50 personer involverade i produktionen.
Den i fråga om både känslokapital och volym stora musikalen knyter samman det lokala kulturdrivet med Berghagens djupt rotade relation till bygden.
Berättelsen utspelar sig ursprungligen i Gamla Stan i Stockholm och när klockan nyligen klämtat för sekelskifte mellan 1800- och 1900-tal.

En blixtsnabb epitome av det skrivna äventyret ser “Teddybjörnen Fredriksson” några dagar innan jul trilla ur en släde, varpå rafflande eskapader tar vid. I karaktärsgalleriet märks bland annat “Enöga”, “Sally-Kattis”, varghunden “Flåklo” och dramaturgin doppar känselspröten i såväl vackra och sorgliga som pulshöjande episoder.
Musikalen har bevarat kärnan i Lasse Berghagens hyllade saga, och man har i fråga om själva tidsepoken tagit med sig det hela ett par decennier in i 1900-talet.

Theresia Holmstedt Jensen förklarar:
– Vår tagning tilldrar sig skarven av sent 20- och tidigt 30-tal. Det är en era med väldigt bra, livfull musik och spännande mode.
– Det är också en överlag mycket friare och intressant tid för kvinnorna, och vi känner att det är lättare och givande att jobba runt dessa årtal, utvecklar hon.
Musikaliska kompositioner till den omfattande föreställningen bär text av Theresia och tonsättning av Jörgen Lindblom, vars bopålar återfinns i Eskilstuna.
En taktsäker duo som jobbat i symbios sedan 1984.
– Jag skriver och han har rätt att stundvis färga eller förändra för att förstärka uttrycket.
– Arbetsmetoden blir lika häftig som annorlunda när man känt varandra länge. Jag kan be Jörgen frammana något som minner om en barnvisa med specifika inslag, ett ankommande tåg eller nästan vad som helst, skrattar Theresia och inflikar att det kan bli aktuellt att repa musiken såväl digitalt som på klassiskt manér med hälsosamt avstånd i åtanke.

Hon motbevisar därefter en sannolikt vanlig gängse uppfattning att repetitioner med ensembler så här mångtaliga är kaotiska tillställningar.
– Min erfarenhet säger att det faktiskt är tvärtom. Alla är otroligt disciplinerade.
– Har jobbat i stora produktioner med både barn, unga och vuxna, och i just musikalformatet finns en styrka.
En styrka i favör för det skrivna, spelade materialet.
– Ja, sången och dansen lyfter berättelsen. På så vis blir det ofta starkare än bara dialog. I min uppfattning är en musikal en underbar helhet.

I en på Kråkans uppdrag filmad intervju med Lasse Berghagen framför den folkkäre ett hjärtligt och till synes ödmjukt grundat “Jag önskar er lycka till av hela mitt hjärta, och det ska bli jättespännande att se “Jakten på silverhåven” när den är uppsatt på teaterscen”.
Det är en taggad Theresia med ensemble som nu initierar ett intensivt år i teaterns, musikalens och Teddybjörnen Fredrikssons tecken.
– Vi sätter först sång och dans, sedan roller och regi allt eftersom och närmare hösten.
– Vi tror på det här och att det kan bli väldigt bra. Det känns också roligt att skapa något sådant här i och för Svärdsjöbygden.

 

“Teddybjörnen Fredriksson och jakten på silverhåven” – musikalen

  • Familjemusikal från 5 år.
  • Manus och regi: Theresia Holmstedt Jensen.
  • Musik: Jörgen Lindblom.
  • Koreografi: Jannine Rivel.
  • Produktionsteam; Leif Källman, Johan Nyling, Marie Rosén, Satu Sundström, Matti Svedlund.
  • Urpremiär: 26 december 2021 på Hedenborg i Svärdsjö.
  • Speltid: 2,5 timmar inklusive paus.
Dela på facebook
Facebook

ANNONS

Reporter

ANNONS

ANNONS