ANNONS

Isak och Natalia Martinsson har utsetts till Årets Företagare i Hedemora. De driver spelföretaget Killmonday Games, som har lokal på Åsgatan. Skyltfönstret har tapetserats med teckningar och bilder som har skapats av fans från hela världen. Med på bilden är även hunden Killi, som ska bli en karaktär i företagets kommande spel.
Foto: Pär Sönnert

Årets Företagare Killmonday Games vill fokusera mycket på mental hälsa

HEDEMORA Spelföretaget Killmonday Games har utsetts till Årets Företagare i Hedemora. För grundarna Natalia och Isak Martinsson är mental ohälsa ett viktigt ämne, då de båda har gått in i väggen under sitt arbete med att utveckla spel. “Vi vill att många ska våga prata om de här ämnena”, säger Natalia Martinsson.

Nyligen prisades Isak och Natalia Martinsson och deras företag Killmonday Games på Företagarfesten i Hedemora. Annonsbladet gjorde därför ett besök i företagets lokal, på Åsgatan i centrala Hedemora. Skyltfönstret är delvis helt täckt med teckningar och bilder som fans från hela världen har skickat till dem.
– Fansen målar av karaktärerna från våra spel och skickar till oss. Vissa gör även dockor, i olika material, och skickar hit, säger Natalia Martinsson, som grundat företaget tillsammans med maken Isak.

Hur känns det att bli Årets Företagare i Hedemora?
– Otroligt roligt! Det är ett kvitto på att vi är på rätt spår. Man har inte alltid koll på att man påverkar andra och når ut. Det är jätteroligt att få beröm och prisas, säger Natalia Martinsson.
– Vi blev årets Nyföretagare för några år sedan. Den gången visste vi inte att vi skulle vinna, men vi blev uppmanade att komma på galan. Den här gången visste vi på förhand att vi hade vunnit, berättar Isak Martinsson.

För Killmonday Games är det viktigt att de anställda vågar prata om mental ohälsa. “Många har sina egna problem och här är det okej att prata om det”, säger Linda Keller (till höger) som jobbar som community manager, bland annat med sociala medier. Foto: Pär Sönnert

Killmonday Games skapar dataspel och har en förhoppning att gå vidare mot spel för konsoler och mobiler.
– Vi har gjort två spel hittills, Fran Bow och Little Misfortune. Båda är handritade, som tecknad film ungefär. Framöver vill vi gå mer mot 3D. Där är vi nog om ett par år, tror Natalia Martinsson.

Företaget har drygt tio anställda, varav fyra i Hedemora, tre i Säter och de övriga är placerade i Stockholm, Göteborg och Nyköping.
– Vi är på jakt efter fler 3D-animatörer och 3D-artister. Just nu jobbar vi med att skapa ett helt speluniversum “Ultra Reality”. Vårt nästa spel ska utspela sig i samma universum som de andra spelen, men inte samtidigt, säger Natalia Martinsson.
– Det är ungefär som filmerna inom Marvel, som ofta har sina karaktärer i samma värld, men vid olika tidsperioder. Och vi strävar efter att utveckla spelarnas emotionella intelligens via spelen, säger Isak Martinsson.

En av världarna som företaget har utvecklat utgår från Dalarna och flera miljöer från Hedemora finns med.
– Man kan förklara våra spel som en slags äventyrsspel, som en berättelse där man måste lösa olika uppdrag och pussel för att komma vidare, säger Natalia.

Isak och Natalia Martinssons hund, Killi, kommer att bli en karaktär i Killmonday Games nästa spel. Här ligger han i en soffa i företagets lokal på Åsgatan och tittar misstänksamt på Annonsbladets utsände. Kanske anar han att det är något lurt på gång… Foto: Pär Sönnert

Spelen har fått stort genomslag via youtubers som spelat spelen och vars fans då fått upp ögonen för spelen.
– Oftast så känner fansen till Fran Bow men inte att företaget som gjort spelet heter Killmonday, säger Linda Keller som jobbar som community manager, bland annat med sociala medier.

2012 började Natalia och Isak att göra spel, som en hobby, samtidigt som de pluggade film och animation.
– Sedan gjorde vi en crowdfunding (gräsrotsinsamling) för ett spel och vi blev “backade” av hela 1 000 personer som skänkte en slant. Då satsade vi allt på detta, berättar Isak som sade upp sig från jobbet som fibertekniker,
– Och jag stod mellan jobb som animatör, då mitt kontrakt hade gått ut. Vi satsade på detta, men vi hade så lite pengar att vi fick köpa dataskärmar på second hand. Fast det var något positivt med det också, vi hade så lite pengar att vi tvingades sluta röka båda två, berättar Natalia.

Pengarna från crowdfundingen räckte i tre år innan Isak och Natalia kunde släppa spelet Fran Bow 2015.
– Vi kunde ju inget alls om spelutveckling utan har lärt oss allt själva, säger Isak.

Killmonday Games skyltfönster på Åsgatan är fyllt av teckningar och bilder som fans från hela världen har skapat och skickat till företaget. Foto: Pär Sönnert

Det hårda arbetet gav dock lärdomar som de levt efter sedan dess.
– Vi jobbade från morgon till kväll med detta och det är ju inte hållbart. Båda två gick in i väggen och det vill vi inte riskera att upprepa igen. Därför har vi mycket fokus på mental hälsa i företaget, säger Isak Martinsson.
– Många har sina egna problem. Här på jobbet pratar vi mycket om det och det är okej att vara hemma en dag för att man mår dåligt, säger Linda Keller.
– Vi vill att fler ska våga prata om mental ohälsa. Jag kommer från Chile från början och där pratar man inte alls om sådana här frågor. Där har Sverige kommit långt, säger Natalia Martinsson.

När det första spelet väl hade släppts så fick företaget draghjälp av youtubers, som hade upptäckt spelet.
– Vi var så fattiga att vi inte hade råd med någon marknadsföring alls, så det var guld värt för oss. Vi sålde 10 000 spel första månaden och i dag har vi sålt 400 000 exemplar av Fran Bow. Många av de som spelar våra spel kommer från USA, Ryssland och Tyskland, det är inte så många i Sverige, säger Natalia.
– Men vi märkte, när vi var på Comic Con i Stockholm, att många kände igen oss, säger Isak.
– Ja, de kom fram och ville ta selfies med oss. Och så fick vi skriva autografer, det var häftigt, säger Natalia.

Isak och Natalia Martinsson har utsetts till Årets Företagare i Hedemora. De driver spelföretaget Killmonday Games, som har lokal på Åsgatan. Skyltfönstret har tapetserats med teckningar och bilder som har skapats av fans från hela världen. Med på bilden är även hunden Killi, som ska bli en karaktär i företagets kommande spel. Foto: Pär Sönnert

Hur hamnade ni i Hedemora?
– Vi bodde tidigare i Upplands Väsby men så flyttade min mamma hit till Hedemora och vi var och hälsade på och tyckte att det var så idylliskt och fint. Vi hade tröttnat på Stockholm och hittade ett hus här. Vi trivs jättebra här och det är så trevligt att prata med folk här i Hedemora, det är väldigt givande, säger Natalia.

En räv som ofta passerade förbi på åkern utanför makarnas hus har gett inspiration till företagets kommande spel, som ännu inte har fått något namn.
– Räven var så punktlig, den gick förbi hos oss nästan samma tid varje morgon så vi började spåna om vart den var på väg och vad den skulle göra under dagen. Så det blir en Hedemoraräv i nästa spel. Den ska heta Benjamin och vår hund, Killi, kommer också att vara med som karaktär i spelet, säger Isak.

Företaget räknar med ett hektiskt 2022, där målet är att kunna visa upp något från det kommande spelet.
– Det kanske blir en demo, så att vi har något att visa upp för fansen. Nästa år ska vi även släppa vårt första spel, Fran Bow, till konsoler. Det är väldigt efterfrågat bland fansen. Vi får mycket att göra nästa år, säger Natalia.

Killmonday Games gör sin egen merchandise, alltså kläder, dockor med mera, med motiv från företagets spel. Foto: Pär Sönnert

 

Utöver spelen så gör företaget även alla sina “kringprodukter” själva, som dockor, kläder och andra saker.
– Det är lite eget, att vi kan ha full kontroll över det, säger Isak Martinsson.
– Vi hittade en leverantör i Stockholm som kunde göra plyschdockor med karaktärer från spelet. Men hon gör dem för hand och sedan sålde de slut i ett nafs så det tog ju ett tag att få in fler dockor i lager, säger Linda Keller.
– Vi är stolta över våra produkter och att vi har en så bra relation med våra fans. Sedan delar vi mycket kring mental ohälsa och välgörenhet med fansen. Det gör att de kan känna att de är en del av något större, inte bara själva spelen, säger Natalia Martinsson.

Till sist, varför heter ni Killmonday Games?
– När vi började göra spel så hann vi bara jobba med dem på helgerna. Därför blev det alltid att vi satt uppe sent på nätterna och så kom måndagen… Då blev det ett uttryck, “Äh, Kill monday”, förklarar Natalia Martinsson.

Artikeln publicerades i Annonsbladet Dalarna (Hedemora/Säter) nr 51, 2021.

Dela på facebook
Facebook

ANNONS

Reporter

ANNONS

ANNONS